23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kædedirektør: 11 tidligere Irma-butikker klarer sig bedre i nyt koncept

Mange Irma-fans var rasende eller fortvivlede, da Coop Danmark for to år siden holdt fast i at droppe nedlukningen af den ikoniske kæde som et led i en stor spareplan.

Og skepsisen var stor i forhold til, hvordan Irma-butikkerne ville klare sig, når de skiftede til nogle af de mindre profilerede kædekoncepter som discountkæden 365 og Dagli'Brugsens afløser, Brugsen.

Langt de fleste Brugsen-butikker ligger i mindre samfund i det, som tidligere blev kaldt for Udkantsdanmark - meget langt fra storbyen København. 

Men for de 11 forhenværende Irma-butikker, der nu indgår i Coops nærbutikskæde, melder en stolt kædedirektør Torben B. Andersen, at det går temmelig godt - over forventning.

- Jeg var spændt på, om vi ramte noget, der fungerede, og hvordan de klarede sig. Det er jo bybutikker i København, og det er ingen hemmelighed, at vi har lukket en del butikker det seneste år i de større byer i Danmark som Aarhus og København. Men de 11 butikker laver faktisk bedre resultater i Brugsen, end de gjorde som Irma-butikker. Så det er jeg super stolt af, siger Torben B. Andersen.

2024 blev det første hele regnskabsår for de 11 butikker i deres nye kæde. Uden at gå i detaljer betegner Brugsens kædedirektør det som "markant bedre resultater".

Beholder Irmas butikschefer 

- En del af baggrunden for succesen bag er, at vi har beholdt Irmas butikchefer, som nu er uddelere hos os i de konverterede butikker, og langt det meste af personalet, siger Torben B. Andersen.

Salget af Irma-varer ligger helt naturligt i den absolut høje ende i Københavner-butikkerne, når man sammenligner med det øvrige land. Og butikkernes totale omsætning har heller ikke tabt på kædeskiftet.

- Vi har faktisk bedre omsætning i langt de fleste af butikkerne. Vi sælger stadig en masse Irma-varer, og vores sortiment passer faktisk også rigtig fint. Så Irma-kulturen kontra brugsen-kulturen gik faktisk rigtig fint hånd i hånd, siger han.

Tilgangen fra Irma medvirker til at løfte Brugsens markedsandel på landsplan. Coop oplyser den ikke selv, men ifølge Retail Institutes få måneder gamle prognose, Kampen om Kurven i Dagligvarehandlen, lå den i 2024 på 3,7 procent.

Blandt de 11 meget forskellige "nye" Brugser i Københavns-området er kædens absolut mindste på 100 kvm på Brobergsgade på Christianshavn. 

Se nøgletal for: {{ company.name }}
Dagligvarer Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.155